Yrityksen historia

Kalajoen Kumikorjaamon ja Jatkuvan Nelivedon historia



Urho


Urho Saari aloitti yritystoiminnan rengasalalla 4. kesäkuuta 1945. Yritys tunnettiin silloin nimellä Kalajoen Kumi- ja Polkupyöräkorjaamo. Sotien jälkeen Suomessa vallitsi valtava köyhyys ja pula kaikesta, myös renkaista, jolloin esimerkiksi polkupyöränrenkaita paistokorjattiin niitä varten valmistetuissa hörypaistomuoteissa. Jossain vaiheessa firman nimi lyhennettiin Kalajoen Kumikorjaamoksi ja yrityksellä oli osaamista sekä valmius tehdä kaikkia siihen aikaan vaadittavia rengastöitä. Muutaman vuoden ajan Kalajoen Kumikorjaamo hoiti rengastöiden ohella huoltoasemaa, kahvilaa ja Matkahuoltoa Kalajoen sillankupeessa, Kasitien laidalla. Yritys toimi silloisella konseptillaan vuoteen 1975 asti, jolloin Urho jäi eläkkeelle.


Sauli


Urhon poika, Sauli Saari perusti oman firmansa Kalajoen Kumikorjaamon 14. marraskuuta 1980 vanhaan kanalaan. Urhon firmaa ei ollut koskaan virallisesti lakkautettu Patentti- ja Rekisterihallituksessa, joten vaikka Sauli käynnisti yritystoiminnan uudelleen, oli periaatteessa kyseessä sama perinteikäs firma.



Sauli, Kaisa ja Timo - perheyritys


Vuonna 1987 alkoivat uuden rengastalon kiinteistön rakennustyöt ja avajaiset pidetiin keväällä 1988. Kalajoen Kumikorjaamo Oy toimi pitkään täyden palvelun rengastalona ja vaikutti pitkään keskeisellä paikalla, Kalajoen Vierivainiolla Kasitien varressa. Sanotaan että jokaisen vähänkään menestyneen miehen takana on vahva nainen ja pitelemätöntä naisenergiaa, ja jossain vaiheessa Saulin vaimo Kaisa tulikin osakkaaksi yritykseen. Melko pienestä asti mukana roikkui myös heidän poikansa Timo ja siinä olikin ainekset sakeaan ja makeaan perheyrityssoppaan. Eihän se aina helppoa ole, kun kolme saman perheen jäsentä vääntää yhdessä hommia vuodesta toiseen, mutta paljon saatiin aikaan, uskaltaisiko sanoa että firma menestyi kohtuullisesti, mutta kyllä siinä tehtiinkin töitä pitkiä päiviä, kädet rakoilla ja turhia lomia pitämättä. Vuonna 2016 maaliskuussa Vianor osti valtaosan yrityksen liiketoiminnoista, jolloin Kalajoen Kumikorjaamo muutti uusiin tiloihin Meinalan teollisuusalueelle, Kalajoen keskustan ja Hiekkasärkkien väliin, edelleen Kasitien varteen. Myynti ja markkinointi on tehty siitä alkaen aputoiminimellä Jatkuva Neliveto ja yrityksen liiketoimintamalli hioitui erittäin kapealle erikoisalalle. Tänä päivänä Jatkuva Neliveto ylläpitää verkkokauppaa ja outlet-myymälää, joiden tuotevalikoiman ydin muodostuu mönkijän renkaista ja vanteista sekä maastoauton renkaista. Perinteisen rengastyön sijaan Jatkuva Neliveto on keskittynyt erikoistavaran myyntiin, maahantuontiin ja jossain määrin myös tukkumyyntiin.



Sukupolvenvaihdoksesta tähän päivään


Saulin ja Kaisan poika Timo Saari siirtyi sukupolvenvaihdoksen kautta yrittäjäksi maaliskuussa 2017. Timon luotsaamana toiminta on kehittynyt hyvin off-road painotteiseksi, siinä mennäänkin isolla sydämellä ja rajattomalla rakkaudella lajia kohtaan. Kaisa ja Sauli ovat edelleen yrityksen osakkaina ja tuovat firman toimintaan oman arvokkaan panoksensa.


Tänä päivänä Kalajoen Kumikorjaamo Oy, eli Jatkuva Neliveto, on pitkät perinteet omaava, laatuun panostava perheyritys. Kulmakiviämme ovat rautainen ammattitaito, hyvä palvelu, laajat ja laadukkaat tuotevalikoimat, sekä nopeat toimitusajat.



Off-roadia läpi vuosikymmenten


Yrityksen juuret ulottuvat siis pitkälle Kalajokiseen historiaan, mutta löytyykö korulauseiden takaa katetta nykyiselle offailusta toitottamiselle? Uraauurtavimmat ja raskaimmat maastoajot on hoidettu aikoinaan Urhon ja Saulin toimesta, menneinä vuosikymmeninä Vasannevan tukkisavotoilla. Noihin aikoihin tultiin toimeen vähällä ja hommat oli vain saatava pelittämään. Puita kaadettiin, lukuisia traktorikuormia kuljetettiin korvesta keskustaan, konerikot ja traktorin kiinnijäämiset pahimmille mahdollisille taipaleille olivat arkipäivää, mutta silloin mentiin sisulla sinne ja takaisin. Mainittakoon että hakkuiden lisäksi metsää myös istutettiin kovaan tahtiin ja tänä päivänä Vasannevalla onkin jälleen komea mäntymetsä kansallismaisemaamme rikastuttamassa.

Saulilla on historiaa myös Willys Jeep (sotajeeppi vuosimallia 1943) ja Land Rover (herkku vuodelta 1953) harrastajana, molemmat autot ovat todellisia klassikkoita. Tällä hetkellä rakkaat maastokulkineet odottavat entisöintiä, kun sitä vain kaikilta töiltään ehtisi. Hauskana kuriositeettina Timo pani nyt aikuisiällä merkille, kuinka hänen isänsä Sauli oli jo seitsemänkymmentäluvulla varustanut Land Roverin harvakuvioisilla 7.50-16 traktorin mutarenkailla, siinäpä off-roadin iloa parhaimmillaan. Tästä rankkaa maastoa pelkäämättömästä Lantikka kyydistä koko Saaren perhe sai nauttia kahdeksankymmentäluvun alkupuolella Hailuodon Syökarin mökkireissuilla. Kun sitten eräässä poikkeuksellisen kovassa koitoksessa Lantikan vetoakseli sanoi naks, oli Saulilla Hailuodon mummolan tallissa legendaarinen MAN nelivetotraktori (vuodelta 1963), jonka peräkärryssä koko kööri sai taas reipasta kyytiä.

Timo on toteuttanut off-road unelmiaan lähinnä mönkijän sarvissa ja ajoittain maastoautoista haaveillen, mutta hei, onhan hän ollut, on ja tulee olemaan osana offailun kehittämistä Jatkuvan Nelivedon puitteissa, kaiken likoon pistäen ja lajia syvästi kunnioittaen.


Meillä sinua odottaa kuminhajuinen, väkevä ja elämyksellinen ostokokemus.


Loading...